zaterdag 2 oktober 2010

Fietsen

Als eerste moet ik mijn excuses aan mijn trouwe lezers aanbieden. De afgelopen week ben ik erg druk-druk-druk geweest. Vijf dagen gewerkt, op woensdagavond m’n zus opgehaald en zij was hier tot en met zaterdagochtend. Afgelopen zaterdag was de Grand Final Replay en nu is het alweer zondagmiddag. De weken vliegen voorbij.

De blog over de Replay bewaar ik voor later deze week, ik kan niet over footy blijven praten, toch? Op werk deze week een halve dag training “council report writing” (hoe schrijf je een fatsoenlijk stuk, zonder dat het weer 188 pagina’s lang is en vol nutteloze informatie nut) gehad en ‘s middags een halve dag vergaderingen bij de State government over “principal pedestrian networks”. Over wandelpaden. Want die hebben ze hier niet. Het een paar collega’s zijn we daarna naar een fietspad gaan kijken, zo’n beetje het enige fatsoenlijke in Melbourne. Niet echt bijzonder volgens mij. AustraliĆ« is een autoland. 55% van de mensen neemt de auto voor minder dan twee kilometer en 87% neemt de auto voor twee tot vijf kilometer. In Nederland noemen we een verplaatsing tot 7,5 kilometer “kort” en daarvoor gebruikt 1/3 de auto. Ondanks dat AustraliĆ« een groot land is, ligt het dus niet aan het feit dat alles ver weg is. De auto wordt gewoon overal voor gebruikt. En als je hier een paar keer hebt gefietst begrijp je volledig waarom. Deze week ben ik drie keer op de fiets naar het station ben gegaan en ieder fietsritje is weer een groot avontuur. Ik heb inmiddels m’n remmen laten repareren en waarschijnlijk moet ik ze compleet laten vervangen. De heuvels zijn vervelend, maar vooral het andere verkeer is de reden om vol in de remmen te knijpen. Hoewel er best veel fietspaden zijn, zijn de automobilisten en andere voetgangers absoluut niet aan gewent aan fietsers. Het komt vooral omdat er zo weinig mensen fietsen, op het werk hebben ze een fietsenstalling voor tien fietsen, maar ik ben de enige die er gebruik van maakt……. Dit weekend is het WK wielrennen in Geelong (ongeveer een uurtje van Melbourne). Vanochtend was de start in Melbourne en hoewel het een korte nacht was na de grand final en met de start van de zomertijd, stonden wij om 9 uur ‘s ochtends te kijken hoe de renners een voor een langkwamen. Na de Tour de France in Rotterdam eerder dit jaar het tweede grote wielrenevenement dat ik bezoek.
Helaas hebben wij geen tijd om vandaag naar Geelong te gaan en terwijl ik dit typ is de wedstrijd nog bezig, maar voor mij is het al geslaagd: Terwijl ik langs het parcours stond in m’n oranje t-shirt, kwamen de laatste renners langs, uiteraard Nederlanders. Sebastiaan Langeveld en Koen de Kort leken meer toeristen die op hun gemak door de starten van Melbourne reden en nog even zwaaiden mij. (foto helaas net te vroeg genomen…….)

Komende week vier dagen werken. Mijn ouders landen morgenochtend in Melbourne en aanstande vrijdagochtend vliegen we naar Adelaide voor een lang weekend daar. Alweer een kleine vakantie ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten