woensdag 20 oktober 2010

The Melbourne Spring Carnival

Nee, geen Australische versie van dat vierdaagse zuip-excuus wat ze onder de rivieren "carnaval" noemen.........hoewel er best veel overeenkomsten zijn. Iedereen moet 'verkleed' (in pak) komen en er wordt behoorlijk wat afgezopen als ik de verhalen mag geloven.

Melbourne Spring Carnival is de verzamelnaam voor de belangrijkste paardenraces van het jaar. Hoewel er iedere dag (behalve goede vrijdag en eerste kerstdag) wel ergens in het land een race is, zijn dit de grote wedstrijden waar een heel mediacircus omheen wordt gebouwd. Na het footy-seizoen, maar nog voor het cricket seizoen is dit de sport die de kranten domineert. Zelf begrijp ik de hele ophef niet zo. De enige paardenrace die ik ooit heb gezien was op Happy Valley Racecourse in HongKong. Gratis naar binnen als toerist, een paar dollar gokken op de races maakt het honderd keer interessanter en hoe meer je drinkt, hoe roekelozer de weddenschappen worden (goh, echt waar joh? Wat een open-deuren-logica toch weer.......)

Op m'n werk hou ik me soms bezig met het masterplan voor de Cranbourne Racecourse, een jaren '50 baan waar zowel baarden (thoroughbreds) als paard en wagen (harness) als houden (greyhounds) kunnen racen, dus op die manier begin ik langzaam te begrijpen hoe groot het hier is en hoeveel geld er in omgaat. Caitlyn heeft via contacten van haar oude werk twee members tickets voor de "Cox Plate" dit weekend gekrijgen, de openingsrace van het Melbourne Carnival. Aanstaande zaterdag zit ik dus naar paarden te kijken. Paarden.............heb geen idee wat ik moet verwachten.

Verder waren mijn ouders + zus de laatste dagen weer in Melbourne. Heb ze wat meer van de stad kunnen laten zien en af en toe weer Nederlands kunnen praten. Jammer genoeg zitten ze nu op een vliegveld of in een vliegtuig terug.......

1 opmerking:

  1. En nu zitten ze allemaal weer in Nederland ... Zet maar geld in op het paardje met de raarste naam!

    BeantwoordenVerwijderen