vrijdag 15 oktober 2010

Barossa Valley en Hahndorf

Ja, ik rek een lang weekend van vier dagen uit over drie blogs, vooral omdat deze lange weekenden veel interessanter zijn dan de city of Casey, Cranbourne en Narre Warren, waar ik dagelijks mijn uren in een donker kantoor achter een computer doorbreng. De vorige blogs gingen over de stad Adelaide en de buitenwijken Port en Glenelg. Buiten de stad zijn er echter nog veel interessantere dingen te zien, opvallend beide met een bepaalde Duitse achtergrond en een deel van mijn lezers (ik noem geen namen) zal daar ongetwijfeld bovengemiddeld in geinteresseerd zijn ;-)
Hahndorf is een klein plaatsje met nog geen 2000 inwoners en heeft een zeer Duitse uitstraling. De gebouwen zijn erg typisch en ook de vele winkeltjes in de hoofdstraat zijn erg Europese. Nu vraag ik me ook af wat een Europese winkel is……..waarschijnlijk bedoel ik kleinschalig en kneuterig.
Neemt niet weg dat Hahndorf een toeristische trekpleister is. Tijdens het ijsje op een terras was het voor het eerst dat ik andere Nederlanders (naast de familie) heb gezien. In de winkeltjes willen ze graag weten waar je vandaan komt, om een beetje aan klantenbinding te kunnen doen door 'leuke' feitjes te delen. Iedereen heeft wel een familielid in Europa wonen.


De Barossa Valley is wereldberoemd vanwege de wijn. Ongeveer 20% van alle Australische wijn word hier op 25 km2 geproduceerd. Het landschap wordt dan ook gedomineerd door eindeloze rijen druivenplanten. Samen met de heuvels en de wolken zijn er af en toe erg mooie foto's te maken.
Uiteraard moet er ook wijn geproefd worden en dat kan werkelijk overal. Ik ben geen wijnliefhebber en mijn voedsel-hoogtepunt kwam op de terugvlucht. Nadat Qantas vanwege turbulentie de avondmaaltijd niet kon serveren, werd al in het vliegtuig omgeroepen dat geinteresseerden bij de servicedesk een voucher konden ophalen. Dus met twee boarding passen voor 40 dollar aan vouchers gehaald en stukken beter gegeten dan die opgewarmde magnetrontroep uit het vliegtuig.



Inmiddels zit er weer een werkweek op en heb ik (eindelijk) weinig plannen voor dit weekend. De Moto GP is op Philips Island (2 uur rijden) en vrijdagavond was de opening van het basketbal seizoen, maar ik heb meer zin om zelf wat te doen dan ergens te gaan kijken......

1 opmerking: