zaterdag 20 november 2010

Cricket (1)

De "een" achter Cricket verklapt het al......er zal nog minstens een ander blog over cricket volgen. Niet geheel vreemd als je weet dat ik vroeger, geinspireerd door de stripboeken van De wondersloffen van Sjakie, mijn eigen cricketbat in elkaar had geknutseld van een stuk hout, een stokje, een lineaal en plakband............those were the days.



Het cricket seizoen en het footy seizoen sluiten naadloos op elkaar aan. Footy is zelfs ontstaan om cricketspelers in de winter een bezigheid te geven, omdat het een echte zomersport is. En aangezien de temperaturen komende week dan eindelijk boven de dertig uit gaan komen, was dit het goede moment om me eens verder in cricket te verdiepen. Het spel zelf is simpel: met een stuk hout (bat) moet je voorkomen dat de bal (bowl) een rij van drie stokjes met dwarsliggers (wicket) omver gooit. Als je de bal geslagen hebt, mag je proberen punten (runs) te scoren, door naar de andere kant van het speelveld te rennen, en weer terug. Als je de bal zover slaat dat ie over de grond (vier) of direct uit het veld (zes) gaat, krijg je runs zonder dat je hoeft te rennen.

Het is een soort honkbal, maar dan vooral langzamer. Een wedstrijd duurt uren, soms zelfs vijf dagen (en dan is er niet eens altijd een winnaar). Op zaterdag ben ik bij een one-day match van amateurs in de westelijke suburbs. Goed te doen om in het zonnetje in het gras te liggen. Hoogtepunt van de middag was om even zelf te voelen hoe het is. En het is moeilijker dan het lijkt. Met een bat zwaarder dag een honkbalknuppel een bal van een kilo wegmaaien is nog niet zo makkelijk. Vooral ballen met effect zijn lastig. Het bowlen ging me beter af, met als gevolg dat ik op maandagochtend spierpijn in m'n schouders heb..........

Waarschijnlijk gaat er rond de kerstdagen een 'echte' wedstrijd bezocht worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten