maandag 27 december 2010

Cricket - The Ashes

Goed, ik heb al een introductieblog over Cricket gegeven en in de vorige blog stond kort al de score van voor deze dag, maar ik ben bang dat ik eerst iets meer moet vertellen over Cricket voordat ik los kan branden over vandaag.

Bij Cricket staat de batsman een wicket te verdedigen. Een wicket zijn drie houten stokjes met dwarsliggers. De bowler bowlt (niet gooit, moet met gestrekte arm) de bal, waarna de batsman probeert hem weg te meppen. Als hij hem raakt, moet ie daarna rennen. Het aantal keer dat je heen en weer rent, zijn het aantal runs (punten) dat je hebt. In totaal heb je als team 10 wickets, 1 voor iedere slagman.

Er zijn verschillende soorten Cricket, Twenty20 (ieder team krijgt 20 "overs" * 6 ballen de tijd om te batten), OneDay-matches en Test matches. Een Test-match is hoe Cricket oorspronkelijk hoort te zijn en duurt vijf dagen, en in die vijf dagen proberen beide teams het andere team twee keer uit te krijgen en meer runs dan de ander te scoren.

De score aan het begin van de dag was Austalie all out (dus geen wickets meer) voor maar 89 runs. Engeland had 0-157, oftewel geen wickets verloren en al 157 runs. In totaal komt ieder team twee keer aan slag en wordt het totaal aantal runs bij elkaar opgeteld. Het uitgangspunt voor Australie vandaag was simpel: zo snel mogelijk zo veel mogelijk wickets van Engeland pakken.
Waarschijnlijk zijn nu al vele lezers afgehaakt en dat is jammer, want Cricket is een sport die je na verloop van tijd meer gaat waarderen. Vandaag liep ik om 10.15 het stadion binnen om pas om 18.12 het weer te verlaten. En dat terwijl vandaag een waardeloze dag was, Engeland heeft "maar" 5 wickets verloren en heeft nu 444 runs, waarmee ze bijna zeker deze test in Melbourne gaan winnen.
Wat maakt Cricket dan leuk / anders? Het feit dat je niet hoeft te kijken. Urenlang was het vandaag te saai voor woorden. Vele mensen nemen een boek mee voor die momenten. Andere mensen beginnen te drinken. Behoorlijke hoeveelheden ook, maar omdat je het over de hele dag uitsmeert valt het uiteindelijk wel mee.
Het publiek (vandaag 67.000, met ongeveer 20.000 Engelsen) is ook het bekijken waard. En uiteraard luisteren naar de literaire hoogstandjes als you all live in a convict colony (yellow submarine).

Uiteindelijk heb ik vandaag 3 van de 5 wickets die vielen gemists door verschillende redenen (oa toiletbezoek). Met bijna 300 runs was het geen bijzonder productieve dag en omdat Engeland erg degelijk stond te batten waren er maar weinig opwindende momenten. Al met al had ik best wat zware momenten om de volledige 8 uur vol te maken, maar ik kan het nu in ieder geval van de to-do lijst strepen: ik heb een volledige Test match Cricket gekeken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten